|
16 / 6 / 1398 ساعت 6:7 |
بازدید : 1672 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
کد چند آهنگ زیبا از هوشیار ایوبی یا هوشایر نودشه برای وبلاگ
به درخواست دوست خوبم دانیار
کدها در ادامه مطلب
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
سه شنبه 19 / 12 / 1397 ساعت 1:3 |
بازدید : 2372 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
1-حاجی شریف(حاجی حکیم،پدر دکتر احمد نیلوفری)-که یکی از افراد نیکوکار وثروتمند شهر سقز بوده است ودر زمان قضایای شهریور ماه خدمت شایان و بزرگی به زخمی های بومی و غیر بومی نمود.
2-حکیم اسماعیل معروف به (حکیم سمایل)که مسلمان نبود و از طایفه یهود ودارای 5 فرزند پسر بود،داروخانه ی وی در بازار بالا که اکنون مغازه مرحوم احمد مقراضی بود و خانه ی شخصی مرحوم در میدان هه لو(عقاب) روبه روی داروخانه ی مرکزی که اکنون ملک حاجی ابراهیم تقی زاده می باشد، بود .
2-اسامی روحانیون از سال 1320:
1-مرحوم شیخ ملا اسعد (امام جمعه سقز)
2-ملا صدیق عباسی(امام مسجد جامع)
3-مرحوم ملا حسن ادیب(امام جمعه سابق)
4-ملا صالح واصلی(سر دفتر)
5-مرحوم ملا حسن ماجدی(سر دفتر)
6- حاج القادر زاهدی
7-ملا عبدالله محمدی
8-ملا حسن حسنی
9-ملا عبدالرحمان فائذ
10-مرحوم کاک احمد باباشیخ
11-مرحوم حاج ماموستا ملا نجمد الدین رحیم زاده کمتو
12-مرحوم حاج مشیخ القادر علائی
13-ملا محمد فلسفی
14-ملا عثمان بارانی
15-ملا محمد قرآنی
3-اسامی خوانین و مالکین معروف سقز و اطراف:
1-مرحوم محمد جوانمردی ساکن آبادی تموته که دارای آبادی بوداست که به منطقه ی میرده معروق بوده.
2-مرحوم آقای صالح سلطان پناه که مقیم آبادی تاله جر بود که به مهمان دارای و شجاعت معروف بوداست،که رئیس ایل منطقه سر شیو بوده است.
3-مرحوم حاج محمدخان وکیلی که مقیم آبادی درگاه سلیمان بوده و از خوانین معروف و سرشناس سقز بوده است.
4-حاج محمد صالح فتحی مقیم و مالک شهر فعلی صاحب که از افراد متدیّن و با ایمان شهر سقز بوده است که قسمتی از املاک او در سقز از پشت شهربانی قدیم تا انتهای500 متر بالاتر از مسجد حاج صفری بوده است.
5-حاج عبدالقادر مهری که در خدمت مساجد و افراد فقیر بوده است و دارای ثروت کافی بوده است که اکنون در میدان هه لو پاساژ مهری متعلق به وی است.همچین کاروتنسرای مهری متعلق به وی و شریک دیگرش حاج سلیم مهری(برادر بزرگش) و حاج ابراهیم انوشیروانی شریک بوده است.
6-مرحوم محی الدین خلیفه زاده نیز لز افراد فعال و کار کشته در شهر سقز بوده است که دارای قدرت مالی زیادی بوده است.که عبارت است :کاوان سرای خلیفه زاده-کارخانه موزایک و یخ سازی.که بیشتر مردم سقز در زمان گذشته که فاقد یخچال بودند از این یخ ها استفاده می کردند.
7-مرحوم حاج صالح صالحی بزرگ که پدر بزرگ حاج جلیل صالحی که بنیان گذار پل کنونی که سقز را به شریف آباد و بهارستان وصل نموده است به هزینه ی مرحوم حاج صالح بزرگ با چوب درست کرده است که پایه های آن از ساروج بوده است ک فعلا قسمتی از پایه ی آن معلوم است.
8-طایفه مرحوم اردلان که از خوانین و بزرگان با نفوذ سقز بوده اند که در داخل شهر و اطراف دارای املاک بوده اند.املاک داخل شهر عبارت اند:میدان گندم داخل شهر-راسته بازار اردلان و حمام اردلان که اکنون به پاساژ تبدیل شده است.
9-حاج سیف الدین دارایی و فیض الله دارایی دو برادر بوده اند،نامبرگان نیز یکی از خانواده های اصیل سقز بوده اند که بیش از 110 سال سابقه سکونت در سقز را داشتند.
10-مرحوم حاج اسماعیل کمالی کارمند اداره دارایی سقز.
11-مرحوم مصطفی تمیورزاده.
12-مرحوم احمد اطمینان.
13-مرحوم عبدالخالق اخوان.
14-مرحوم حاج عزیز مهربان.
15-مرحوم حاج عبدالله محمدی بانه پدر آقای سیف الله محمدی بانه.
16-مرحومین سید جلال و سید نجک الدین حسنی.
17-مرحوم حاج درویش صدقی.
18- مرحوم حاج درویش مسلم.
19-مرحوم حاج محمد ارجمند و حاج خلیل ارجمند.
20-مرحوم عبدالخالق صدیقیانی و حاج محمد صدیقیانی.
21- مرحوم سلیمان انوشیروانی سردبیر روزنامه سحر که در تهران منتشر می شد و حاج ابراهیم انوشیروانی پسران مرحوم قادرخان کریم آباد.
22-مرحوم سرهنگ سعید فاتح که خداوند روحش را شاد کند.
23-مرحوم سلطان بیگ مردانی و عزیز بیگ.
24- مرحوم محمد کیخسروی مالک روستای چاغلو.
25- مرحوم رشیدخان کیخسروی.
26-مرحوم مظفرخان حبیبی مالک روستای ایرانشاه(ایرانخاه)
27-عطاالله خان سعید منصور مالک باشماق(تیلکو)
28-رشید خان قلندر
29- مرحوم امین اسلام
30-مرحوم فیض الله خان روستمی ، مالک آبادی بوبکتان و ... .
31-مرحوم حاج امیر خان مرخوز
32-حاج شریف عرفانی
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
شنبه 28 / 8 / 1392 ساعت 7:14 |
بازدید : 4265 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
شاعر 1940-2013 یادش گرامی و خاطره اش پاینده باد. در زیر پرونده کوتاهی از مطالب اینترنت درباره او گرد آمده است. عصر ایران شیرکو بی کس درگذشت ماموستا شیرکو بی کس از شاعران بزرگ کرد که به عنوان »امپراتور شعر دنیا« لقب داشت، ساعاتی پیش در سن 71 سالگی درگذشت. به گزارش فارس، شیرکو بی کس از شاعران برجسته کردستان عراق که در سال 1319در شهر سلیمانیه به دنیا آمد. در سال 1968 نخستین مجموعه شعر خود را به نام مهتاب شعر به چاپ رسانید. او جزو شاعران نسل دوم کردستان عراق و از هم نسلان عبدالله په شیو، لطیف هلمت و رفیق صابر است. ماموستا شیرکو بی کس سال ها از راه ادبیات و سرودن شعر به مبارزه علیه رژیم فاسد و اشغالگر بعثی صدام حسین اشاره کرد.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
13 / 1 / 1392 ساعت 9:21 |
بازدید : 4677 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
هر کس که به غرب کردستان و شهر مریوان سفر کرده باشد،بدون شک دو چیز را هرگز فراموش نخواهد کرد،اول: کوههای سر به فلک کشیده پوشیده از جنگل وسرسبز زاگرس،دوم:دریاچه زریوار که در واقع بزرگترین چشمه آب شیرین جهان است، که نه تنها هیچ حوضه آبریزی ندارد بلکه رودخانه ای نیز از آن جاری می شود، ولی متاسفانه در چند سال اخیر هم جنگل وهم دریاچه در سراشیبی مرگ ونابودی قرار گرفته اند اینکه چه ضربه های مهلکی به یکی از زیباترین تالاب های بین الملی دنیا وارد میشود خود حکایتی دیگر دارد.
مبحث ما اینجاجنگلهای زاگرس وبلائی است که در سه سال اخیر به جان آن افتاده است فاجعه ای زیست محیطی که به علت تکرار متوالی دارد به سنتی رایج در سنوات اخیر تبدیل می شود،هر سال وهمزمان با پایان بارندگی های بهاره دستهای کینه ونفرت سیاه دلان سیاه اندیش از آستینهای کینه وجهالت بیرون می آیند و جهنمی از دود و خاکستر را برای مردم به ارمغان می آورند،به طوری که تا تاریخ 07/09/1389 هفتصدوچهل 740 مورد فقط توسط انجمن سبز چیا در جنگلهای مریوان ثبت شده است در برخی از این موارد وسعت خسارت یک فقره آتش سوزی بیشتر از دویست 200 هکتار بوده است!!! این آمار فقط مربوط به مریوان است اگر دیگر شهرهای حاشیه زاگرس از ایلام وکرمانشاه تا سردشت و اشنویه و شمال غرب را در نظر بگیریم آن وقت است که عمق فاجعه آشکار خواهد شد،که اگر این رویه همچنان ادامه یابد دور نیست روزی، که همه جنگلهای زاگرس نابود شود.فاجعه ای که بدون شک زوایا وعوارض پنهان آن تا قرنهای آینده،حتی با مدیریتی کارآمد قابل جبران نخواهد بود، در این آتش نه تنها گیاهان و درختان که منبع زندگی و ذخیره آبهای زیر زمینی اند نابود میشوند بلکه میلیونها ومیلیونها جاندار ریز ودرشت از مورچه ،مار ولاک پشت و گنجشک تا خرگوش و گرگ وحتی ببر وحیوانات بزرگتر قتل عام می شوند. اگر کسی از نزدیک این آتش را احساس نکرده باشد شاید باور این امر برایش سخت باشد که چطور جانور چالاکی مثل ببر و گرگ در این آتش گرفتار میشود اما کسانی که در خاموش کردن آتش شرکت کرده اند میدانند که اگر بی احتیاطی کنند نه در مرکز آتش بلکه حتی در دو متری آتش نیز ممکن است جان خود را از دست بدهند چونکه نه فقط آتش بلکه دود ناشی از آن دید انسان را مختل و گیج سردرگم میکند به طوری که ممکن است در یک متری داخل آتش نتواند راه بیرون رفتن را پیدا کند.
وسعت آتش سوزیهای سه ساله اخیر جنگلهای زاگرس بی شک قابل مقایسه با آتش سوزی های هیچ جای دنیا نیست،بنا به آمار اداره منابع طبیعی استان کردستان پنج هزار وششصد هزار (5600) هکتار از عرصه های طبیعی استان در سال گذشته طعمه حریق شده اند!در حالی که آمارهای غیر رسمی چیز دیگری می گویندو بنا به برآورد انجمن سبز چیا این آمار فقط در شهر مریوان سی هزار(30000)هکتار بوده است! سی هزار هکتار یعنی سیصد میلیون متر مربع از بهترین زمینهای این مملکت که در مقایسه با مناطق مرکزی وشرقی ایران اینجا رویایی، و بدون شک بهشت روی زمین است. جنگلهایی که علاوه بر اینکه پناهگاه امنی برای گونه های نادر گیاهی و جانوری اند،همچون سدی مخملین مانع از عبور جریانهای هوای گرم وغبار از دشت های سوزان عربی به فلات مرکزی ایران می شوند،پدیده گرد وغبار که در چند سال اخیر برای کشور ما به معضلی تبدیل شده است. حال اگر همان آمار اداره منابع طبیعی را نیز بپذیریم، بازهم وسعت خسارت ها فاجعه بار و ترسناک است.اگر جریمه این کار را با همان جدولی که یک کشاورز ساده را با آن نه به خاطر قطع وسوزاندن درختان بلکه فقط به خاطر تخریب مراتع محاسبه کنیم تصورش را بکنید که چه زیانی را متحمل شده ایم.
آتش سوزی دو سال پیش جنگلهای یونان هفته های متمادی سر خط اخبار رسانه های دنیا بود ولی اینجا در سکوت وتاریکی دود آگین ،نگین سبز زاگرس سه سال است تبدیل به خاکستر می شود وآب هم از آب تکان نمی خورد. همین دیروز در اخبار رسانه های داخلی خبردار شدیم که بیست هکتار از جنگلهای استان گلستان طعمه حریق شدند همه نیروهای بسیج وارتش بسیج شدند و سه فروند بالگرد به محل اعزام شدند تا آتش را خاموش کردند و خبر در همه بخشهای خبری و اکثر سایت ها منعکس شدو نظر کارشناسان محیط زیست در باره علت های احتمالی آن مورد بررسی قرار گرفت، در حالی که در مریوان تنها در یک روز (28 آبان ماه سال جاری) 28 مورد آتش سوزی رخ داد،و صدا از هیچ یک از رسانه های داخلی در نیامد!
در برنامه ای که در تلویزیون بی بی سی فارسی در مورد آتش سوزی در جنگلهای مریوان پخش شد،نظر کارشناسی کارشناس برنامه که از تهران از طریق تلفن در برنامه شرکت کرده بود جالب وخواندنی بود:آقای اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه!که پای ثابت برنامه های زیست محیطی شبکه های داخلی به عنوان کارشناس می باشد در نظرات خود بیان کردند که:منشا آتش سوزی ها دو عامل طبیعی و انسانی است.عامل طبیعی بر اثر گرمای هوا وگاهی یک قطره شبنم ممکن است کار عدسی یک ذره بین را انجام دهد وباعث آتش زدن برگها وگیاهان خشک شود،دوم عامل انسانی که ممکن است سهوی یا عمدی باشد وبه گفته ایشان عامل اصلی آتش سوزی های جنگلها در مریوان روستائیان محلی به انگیزه تخریب وتصاحب واضافه کردن آن به زمینهای کشاورزیشان می باشند.
استدلالی که شاید بینندگان نا آگاه به منطقه را قانع میکرد ولی برای کسانی که به اکوسیستم و جغرافیای منطقه اشراف دارند مضحک و بیشتر به یک جوک شبیه بود.زیرا اولا:عموما کردستان و خصوصا مریوان منطقه ای سردسیری است ثانیا خیلی از این آتشسوزیها که من خودم شخصا در خاموش کردن آن شرکت داشته ام در دامنه رو به شرق که خورشید بعد از ظهر به آن نمی تابد( نسار) ودر ساعات نیمه شب که اصلا خورشیدی در آسمان نیست رخ داده است.ثالثا الان که فصل پاییز است ودمای هوا همه جا سرد شده و محال است که جائی بر اثر گرمای خورشید آتش بگیرد چرا باز از شدت آتش سوزیها کم نمی شود؟
واما عامل انسانی:اولا خیلی از آتش سوزیها در مناطقی دور از زمینهای کشاورزی در روی کوهها رخ میدهد. ثانیا:تقریبا انتهای همه زمینهای کشاورزی حاشیه وداخل جنگل در خلال سالهای گذشته توسط جنگلداری به وسیله گاردهای سنگین بتونی علامت گذاری شده و از همه زمینهای کشاورزی نیز نقشه هوائی و کروکی تهیه شده به نحوی که هیچ کشاورزی نمیتواند حتی یک متر از جنگل را تصاحب کند. رابعا: واز همه مهمتر در آتش سوزی های مجاور زمینهای کشاورزی خود کشاورزان بیشترین ضرر را متحمل شده اند چرا که باغات آنها نیز در آتش سوخته اند.از استدلالات علمی این استاد معروف دانشگاه! که بگذریم سه مساله مهم در این رابطه قابل تامل وبررسی است.
1. این آتش سوزیها توسط چه کسانی وبه چه نیتی انجام میشود و آنها چه کسانی هستند که در طول این سالها هنوز کسی نتوانسته آنها را محاکمه کند؟
2.چرا در قبال فاجعه ای به این وسعت همه ساکت وبی تفاوتند؟ چرا رسانه های داخلی کار را به جائی رسانده اند که مردم اطلاعات را از رسانه های خارجی کسب کنند؟
3.جدای از اینکه عاملین ومسببین این فاجعه زیست محیطی چه کسانی هستند،چرا نباید از طریق ارگانهای دولتی مرتبط چاره ای اندیشیده شود؟در اکثرکشورها در مواقع بحران وبلایای طبیعی ،پلیس وارتش بسیج میشوند،در شهری مثل مریوان که تعداد نیروهای نظامی وانتظامی با کل جمعیت بومی شهر برابری می کند چرا نباید از آنها نیز کمک گرفت؟واز همه مهمتر در حالیکه همه اعضای انجمن سبز چیا با وسایل ابتدائی مثل بیل وشاخه درختان به جنگ آتش می روند،چرا نباید از امکانات پیشرفته مثل بالگرد وکپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش استفاده کرد؟ از خواب و زندگی خود مایه میگذارند وبه جنگ آتش ودود می روند. انسانهای والائی که غم طبیعت و آیندگان را در دل خود دارند، از معلم وبازاری و دانشجو گرفته تاکشاورز و راننده و ... کسانی که حتی انجمن سبز هم آمار دقیق آنها را نمی داند،نیروهای آماده ای که با صدای هر اس ام اس موبایلشان قلب آنها از ترس شنیدن آتشی دیگر می لرزد.آزاد مردانی که گاه در راستای کمک به جانداران وطبیعت خود قربانی گزیدگی گزندگان و سقوط از کوه و قهر طبیعت می شوند.
تنها امید ویگانه امدادگران جنگل که در این چند سال به یاری و نجات آن شتافته اند انسانهائی ایثارگر وگمنامی هستند که بدون هیچ گونه چشم داشتی وفقط به خاطر وظیفه انسانیشان روز وشب آنگاه که همه ما در خواب نوشین آرمیده ایم
این آدرس سایت انجمن سبز چیای مریوان http://www.chya.org می باشد به همه شما دوستان گرامی توصیه میکنم از آن بازدید کنید ویا مطالب و خبرهای زیست محیطی خود را به ایمیل green.chya@gmail.com بفرستید تا در صورت صلاحدید شورای سردبیری مطلب شما در ویژه نامه خبری انجمن که به صورت رایگان منتشر و پخش می شود چاپ شود.
در پایان این هم شماره 09187765338 هیئت اطفای حریق انجمن برای دوستان مریوانی که اگر داوطلب عضویت در آن هستند ویا اگر شاهد آتشوزی جنگل بودند به انجمن گزارش دهند.
نوشته شده توسط هاواری گه ل در چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت 1:25
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
|
13 / 1 / 1392 ساعت 4:54 |
بازدید : 5315 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
خالو
حسین
نام حسین عثمانی ازاهالی طایفه امامی واقع دراستان کرمانشاه شهرستان پاوه شهر بانه وره لقبش فرهاد ثانی کاری که فرهاد انجام داد بابت عشق وجنونش به شیرین بود وخام گفته های خسرو شد اما خالو حسین این شیر اوژن که قلبش به عشق کردستان بزرگ میتپد ذهن وافکارش به یاد کردستان بزرگ ارام میگیرد این کار خارق العاده را انجام داد فقط به عشق کردستان او کاری کرد که تمام دنیا درمقابل اراده .شجاعت.وتوانمندی وخلاقیت کردها به ستوه ایند زیادند خالو حسین ها زیادند صلاح الدین ها زیادند زیادند زیادند ولی افسوس که جفای روزگار مجال سر بر افراشتن نمیدهد
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
5 / 1 / 1392 ساعت 1:21 |
بازدید : 6255 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
وینه ی گوندی پالنگان له هه ورامانی روژ هه لات ۷/۲/۸۶ "کوردنيوزعليرضاخان سولاکان"
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
|
27 / 10 / 1391 ساعت 1:24 |
بازدید : 5302 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
" " چند طنز تاریخی " "
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
۱ـــ خلفای عباسی هر یک لقبی داشتند مانند المتوکل بالله یا الناصر لدین لله و... می گویند
روزی یکی از خلفای ستمکار عباسی به ندیم خود گفت: می خواهم لقبی هم چون اجدادم
برایم بیابی. ندیم اندکی فکر کرد و گفت: خلیفه به سلامت! لقبی بهتر از نعوذ بالله برای شما
نمی یابم!!!
۲ـــ گویند شخص کوتاه قامتی از دست ستمگری به انوشیروان شکایت کرد. شاه گفت: گمان
نمی کنم که راست بگویی! زیرا آدم های کوتاه قامت معمولا" خود حیله گر و ستمگرند! مرد
شاکی گردن کج کرد و گفت: قربانت گردم! آن که بر من ستم کرده ازمن کوتاه تر است!
۳ـــ روزی انوری، شاعر معروف، از بازار بلخ می گذشت. تجمعی دید. پیش رفت و سری در
میان کرد.مردی را دید که بر بلندی رفته و قصاید او را به نام خود می خواند! انوری فریاد کرد:
ای مرد این قصاید انوری است که می خوانی! مرد با خون سردی گفت: خوب! چه اشکالی
دارد؟ انوری خود من هستم!!! انوری لبخند تلخی زد و گفت:شعر دزد شنیده بودم! اما شاعر
دزد ندیده بودم!!!
۴ـــ مَحرم یکی از شاعران معاصر ناصرالدین شاه بود. روزی به حضور وی رفت و پس از ادای
سلام واحترام گفت: قبله ی عالم به سلامت! جان نثار یک مصرع شعر سروده ام، اما هر چه
فکر می کنم نمی توانم مصرع دوم آن را بگویم! شاه پرسید: آن مصرع چیست؟ مَحرم گفت:
دیوانه شود مَحرم ، در ماه مُحَرم...
ناصرالدین شاه که خود طبع شعر داشت، فی البداهه گفت:
در ماه صفر هم، ده ماه دگر هم...
برچسبها:
"خبرهاي روزكردستان ,
سقزخبر ,
كردنيوز ,
كردلند ,
خبرهاي سقزوسنندج ,
شيركوبيكه س ,
اميدكردستاني ,
رضاسيدرشيد ,
رضارشيدسقز ,
زيويه سقز ,
خبركردي ,
كردي تايمز ,
داروهاي ناياب ,
اس ام اس كردي ,
مسج فارسي تركي ,
جوكهاي باحال ,
خبركردستان ,
سنه نيوز ,
عليرضاحسيني سقز ,
سولاكان ,
قبلانتوسقز ,
kurd news ,
kurdland ,
raza saeedrashid ,
khabar kurdi ,
alireza hossaini ,
نيان آنلاين ,
شعركردي عبدالله به شيو ,
ماموستاشرفكندي ,
قانع شاعركرد ,
كردبرس ,
هه والنير ,
روداونت ,
موكريان نيوز ,
كلهرنيوز ,
خبركزاري موكريان ,
سقزآوا ,
روزنامه سيروان ,
بي بي سي كردي ,
سي ان ان كردي ,
آزانس خبري موكريان ,
طنزتاريخي ,
تاريخ كردستان" ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
|
27 / 10 / 1391 ساعت 1:24 |
بازدید : 5138 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
قرآن می فرماید:
فایده ی تاریخ فکر کردن است
" فاقصص القصص لعلهم یتفکرون"
::داستان ها را تعریف کن تا آن ها تفکر کنند::
سوره اعراف، آیه ی ۱۷۶
برچسبها:
"خبرهاي روزكردستان ,
سقزخبر ,
كردنيوز ,
كردلند ,
خبرهاي سقزوسنندج ,
شيركوبيكه س ,
اميدكردستاني ,
رضاسيدرشيد ,
رضارشيدسقز ,
زيويه سقز ,
خبركردي ,
كردي تايمز ,
داروهاي ناياب ,
اس ام اس كردي ,
مسج فارسي تركي ,
جوكهاي باحال ,
خبركردستان ,
سنه نيوز ,
عليرضاحسيني سقز ,
سولاكان ,
قبلانتوسقز ,
kurd news ,
kurdland ,
raza saeedrashid ,
khabar kurdi ,
alireza hossaini ,
نيان آنلاين ,
شعركردي عبدالله به شيو ,
ماموستاشرفكندي ,
قانع شاعركرد ,
كردبرس ,
هه والنير ,
روداونت ,
موكريان نيوز ,
كلهرنيوز ,
خبركزاري موكريان ,
سقزآوا ,
روزنامه سيروان ,
بي بي سي كردي ,
سي ان ان كردي ,
آزانس خبري موكريان ,
قران وتاريخ" ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
13 / 10 / 1391 ساعت 2:53 |
بازدید : 4470 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
امروز به شبهه بسیار خنده داری برخورد کردم که به اصطلاح علمی شبههپراکنان و معاندان گح اندیش اهل بیت دروست شده است . لذا بر خود دانستم به حق مسلمانیم که تمام حجتش با حسین ابن علیست به صورت بسیار ساده جواب ایشان را بدهم . و اما بعد...مدد از حضرت ارباب... معاندان اهل بیت گویند: در کربلا رود فرات بوده است , چگونه می شود سرزمینی در کنار یک رود صحرا و بیابان و بی آب و علف باشد؟ در کنار رودخانه ها جلگه و زمین های حاصل خیز به وجود می آید.!! واقعیت این است که اطراف فرات را نیز مانند سایر رودخانه ها، جلگه ها و زمین های حاصل خیز تشکیل میدهد و کربلا نیز سرزمینی سرسبز است!!! ------------------------------------------------ جواب این شبهه: چنین نیست که در هیچ کجای کرهی زمین، برای رودخانهها حاشیهی بیابانی وجود نداشته باشد. هنوز که هنوز است، حواشی بسیار طولانیای در امتداد فرات (چنان چه در عکس فضایی از مسیر فرات مشهود است) و بسیاری از رودخانههای دیگر، بیابان است. وانگهی چه کسی گفته که جلگههای حاشیهی هر رودخانهای حتماً مانند جلگههای گیلان و مازندران سر سبز است؟ گاه (چنان چه در همین عکس این پست نیز مشخص است)، جلگهای کوچک به وجود میآید و گاه ممکن است که طول جلگه نیز در مسیر رودخانه زیاد باشد، اما عرض آن، ده، بیست یا سیمتر بیشتر نباشد و مابقی سرزمین خشکی باشد. آن چه بیان شد، در رد ادعاهای به اصطلاح علمی شبههپراکنان بود. اما راجع به «کل منطقهی کربلا»، کسی نگفته که بیابان بیآب و علف و لم یزرع (مانند کویر لوت) بوده است. بلکه آنجا نیز نه تنها حاشیهی جلگهای داشت، بلکه نخلستان هم داشت. چنان چه در تاریخ میخوانید که ضاربین دستان مبارک حضرت عباس (ع) در پشت نخل کمین کرده بودند. اما بدیهی است که جنگ در ناحیهی جلگهای و داخل نخلستانها واقع نشد، بلکه در زمینی باز که فاصلهی طولی کوتاهی با رودخانه داشت صورت پذیرفت و طبیعی هم این است که جنگ تن به تن در زمین باز صورت پذیرد. البته گاهی هم جنگهای تن به تن به داخل نخلستانهای حاشیه کشیده میشد.
پس، این که کربلا در حاشیهی فرات بوده و حواشی رودخانهها همیشه جلگهای است ... و دیگر بهانهها، دلیل نمیشود که اولاً حاشیهی فرات مانند حواشی سرسبز و خنک «میسیسیپی» باشد و ثانیاً هیچ منطقهی خالی و غیر سر سبزی برای جنگ نداشته باشد. لذا در آن منطقه نیز درختان نخل وجود داشت، اما جنگ در منطقهای نه به وسعت زیاد، اما خشک و کمی دور از رودخانه در گرفت.
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
|
21 / 9 / 1391 ساعت 22:34 |
بازدید : 5877 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
نام امروزینِ سقز از نام قوم ایرانی سکا به یادگار ماندهاست، و سکز همان ساکز است. در روزگار مادها سکاها فراوان به مرزهای ایران میتاختند. اینان گاه با آشور همپیمان میشدند و زمانی زیر فرمان خود مادها با آشوریان میجنگیدند. بهدنبال حملهٔ مجدّد آشور به مادها خشتریته برای پایان دادن به حملات آشور با ماننا و سکاها پیمان دوستی بست و عملاً با آشور وارد جنگ شد.
در حدود سال ۶۵۰ پ.م. پادشاهی ماد دولت بزرگی در ردیف ماننا و اورارتو و عیلام بود. بعد از سکاها کیمریها (یکی دیگر از قبایل صحرانشین شمال قفقاز) به منطقهٔ شمالغرب ایران حمله کردند و در سر راه خود، دولت اورارتو در غرب دریاچه ارومیه و شرق آناتولی را نابود کردند.
هووخشتره، بزرگترین پادشاه ماد، در ده سال اوّلِ حکومتش موفّق شد که رابطهاش را با پادشاه سکاها، پروتوثیس، به اتّحاد متقابل تبدیل کند. هووخشتره ارتشش را به دو قسمت پیادهنظام مجهّز به نیزه و سوارهنظام تیرانداز (شکلی که از سکاها آموختهبود) تقسیم کرد و دولت نیرومندی در ماد تشکیل داد. در روزگار هووخشتره، پس از انقیاد سکاها در ماد، گروهی از سکاها را به غرب ماد کوچاندند و این سرزمین را بهنام آنان سکزی یا ساکز خواندند که اکنون به سقز معروف است.
محلاّت سقز
شهر سقز سابقاً در دشتی در جنوبغربی شهر فعلی قرار داشت که اکنون به کهنه سقز یا سقز کهنه معروف است. شهر فعلی ابتدا در اطراف بازار به وجود آمد و قدیمیترین محلّه، همان محلّهٔ بازار شهر است که بعداً بر اثر ارتباط تبریز، سنندج، و بانه طرفین جادّههای آن آباد شد. امروزه موقعیت طبیعی و نحوهٔ استقرار شهر در دامنهٔ ارتفاعات و رودخانهای که از کنار آن جاری است، سقز را از شهرهای دیگرِ استان متمایز کردهاست.
محلّهها و معابر اصلیِ شهر سقز
به رد بران (سنگبُران) ، بلوار ، بهارستان (حمّالآباد) ، ته پی مالان (تپه ی خانهها) ، جوتیاران (محله برزگران) ، چه می ولیخان (رودخانهٔ ولیخان) ، زورآباد ، سرپَچَه ، سیلو و سیودومتری ، شهرک دانشگاه ، شاناز ، صالحآباد ، قه ره چیاوا (شریفآباد) ، قه وه خ ، کریمآباد ، مجبورآباد ، موساییها ، ناوقه لا (محلّهٔ قلعه) ، نه شمیلان ، بلوار تربیت ، بلوار وحدت ، گلستان ، بلوار دانشجو ، خیابان محمّد قاضی ، سهراه مدرسه ، میدان چاییفروشان ، پارک لاله ، میدان ترهبار ، خیابان حافظ ، خیابان سعدی ، سالن ۲۲ بهمن ، خیابان دارالصّفا ، خیابان معلّم ، پارک کوثر
دیدنیهای شهر
پارک مولوی کُرد، ساحل رودخانه، بازار سقز، طبیعت بکر و زیبای منطقهٔ سَرشیو، کوههای چهلچشمهٔ، و نهکهروز از جاهای دیدنی شهرستان سقز هستند. در این شهرستان بیش از یکصدوپنجاه اثر تاریخی و باستانی وجود دارد که فقط دو اثر آن، یعنی قلعهٔ باستانی زیویه و غار کَرَفتو مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و در فهرست آثار ملّی به ثبت رسیدهاست.
غار کرفتو
این غار جزء شهرستان دیواندرهاست و در منطقهٔ اُوباتو «ههوهتو» صخرهای از سنگهای آهکی برفراز تپّهای پدید آمدهاست که قلعه و غار کَرَفتو نامیده میشود. براساس مطالعات زمینشناسی، صخرهٔ قلعه و غار کَرَفتو در دوران سوم زمینشناسی شکل گرفتهاست. براساس بررسی و مطالعات انجامشده در این غار، آثاری از انسانهای اوّلیه، مانند نقّاشیهای روی دیوارها، یافت شدهاست که نشان میدهد این غار زیستگاه انسانهای اوّلیه در این منطقه بودهاست.
مسجد دومناره
بانی آن به روایتی کاک سور وزمَله، از سادات منطقه، و به روایتی دیگر شیخ حسن مولاناوا و قدمت آن به دورهٔ افشاریه برمیگردد. آجرکاریهای نمای بیرونیِ مسجد و منارهها و حوضخانه مسجد از زیباییها این بنای تاریخیاند.
بازار قدیمی سقز
دژ باستانی زیویه
این قلعه برروی تپّهای به ارتفاع ۱۴۰ متر در فاصلهٔ ۴۲کیلومتری شهر سقز و نزدیک دیواندره و در حاشیهٔ روستایی بهنام زیویه قرار دارد که در سال ۱۹۴۷ میلادی بهطور اتّفاقی کشف شد. این بنا به محیط اطراف اشراف کامل دارد و با توجّه به بقایای ستونهایی در قسمتی ایوانمانند به نظر میرسد مرکز حکومت و امنگاه منطقه برای حاکم وقت بودهاست. از حفّاریهای این تپّه، که غالباً در گذشته و بهطور غیرمجاز صورت گرفتهبوده، اشیاء زیادی به دست آمده که بعضی از آنها در موزههای داخلی و بسیاری هم در موزههای خارج از کشور نگهداری میشوند؛ ازجمله اشیاء بهدستآمده، قطعات عاج منقوش بوده که نقوش حیوانی و صحنهٔ شکار اساطیری روی آنها حک شده و از ارزش ویژهای برخوردار است. از روی دو نمونه از آنها، نقش برجستهٔ آبیدر سنندج طرّاحی، بزرگنمایی، و ساخته شدهاست. گردنبند طلا و سرِ عقاب طلائی از دیگر نمونههای اشیاء کشفشدهٔ تپّهٔ زیویه هستند که از ارزش زیادی برخوردارند.
اماکن عمومی
مسجد
مسجد یکی از رایجترین اماکن عمومی در درجهٔ نخست بودهاست. در مقایسه با دیگر شهرهای استان کردستان، مساجد سقز زیادند. معروفترین مساجد سقز عبارتند از:
-
-
مسجد و خانقاه پیرِ غَزائی واقع در میانقلعه کوی سرقبران (سابق)
-
مسجد حضرت عُمَر (رض) واقع در خیابان شهدا
-
مسجد النبی در بلوار انقلاب
-
مسجد ملاّابراهیم واقع در سَرپَچه و نزدیک بازار و میدانی به همین نام
-
مسجد شیخ مظهر واقع در میانقلعه، پایینتر از مسجد جامع
-
مسجد و خانقاه حاج شیخ مصطفی (رَحِمَهُالله) واقع در سَرپَچه، بازار شیخ
-
مسجد شیخ اسماعیل واقع در سَرپَچه، خیابان امام خمینی، نزدیک پل هوایی
-
مسجد و تکیهٔ باباشیخ واقع در سَرپَچه، محلّهٔ باباشیخ
-
مسجد کوچک واقع در سَرپَچه، نزدیک پل هوایی خیابان ۲۲ بهمن
-
مسجد حاجی حکیم واقع در چهارراه آزادی
-
مسجد شیخ ملاّزاهد واقع در خیابان آزادی، روبهروی پارک کودک
-
مسجد و خانقاه شیخ جلالالدّین (یا شیخ علاءالدّین) واقع در بازار
-
مسجد دیمکاران، روبهروی در ورودیِ پارک مولوی (پارکی شار = پارک شهر)، خیابان ساحلی
-
مسجد کانیگَرمَک (کانیگهرمکاو) واقع در محلّهای به همین نام
-
مسجد و تکیهٔ قادری واقع در محلّههای تازهساز نزدیک محلّهٔ باغ حاجی عبدالرَّحمن
-
مسجد سنگبُران (بهردبران) واقع در محلّهای به همین نام
-
مسجد شیخ هادی واقع در محلّههای جدید خیابان سعدی
-
مسجد دار الصفا واقع در محلّهٔ کریمآباد
-
مسجد حاج ارجمند واقع در محلّهٔ حمّالآباد
-
مسجد جامع واقع در خیابان امام خمینی، سهراه ۲۲ بهمن
-
مسجد چهار یار نبی در شهرک دانشگاه و نزدیک به پیام نور
-
مسجد امام محمد غزالی در شهرک دانشگاه ،طرفای دادگاه
-
مسجد حاجی صفری
جهت اطلاع شما خودم از اخبار شنیدم کردستان رکورد بیشترین مسجدها رو در دنیا داره و در این بین با توجه به متن بالا سقز هم از سایر شهرستان های استان تعداد مسجدهاش بیشتره ولی از لحاظ امکانات مسجدها کردستان در آخرهای رده بندیه.
قهوهخانه
از رایجترین اماکن عمومی است، که از قدیمالایّام، همواره اغلب مردم برای صرف چای و رفع خستگی و گفتوگوهای دوستانه به آنجا میروند. قهوه خانه «علی جواز» معروف ترین آنان و در مرکز تجاری شهر (میدان ههلو) واقع بود که اکنون به نزدیکی میدان قدس منتقل شدهاست.
سینما
نکته ی جالب در مورد سینما در سقز این است که عملا این شهر در حال حاضر فاقد یک سینمای به معنای واقعی است. شهر سقز تاکنون سه سینما داشتهاست: نخستین سینمای سقز «سینما آسیا» نام داشت که درپی یک آتشسوزی ویران شد و هرگز بازسازی نشد. سینمای دوم، حافظ نام دارد که بعدها به آن استقلال هم گفتند. این سینما درکنار گاراژ سیفاللهخان و گاراژ کیخسروی قرار داشت؛ فعلاً ویران شده و قرار است در آینده، پس از بنای مجدّد و ایجاد واحدهای تجاری، سینما نیز مستقر گردد. سومین سینما آسیا (سینما وزیری) نام دارد که پایینتر از مدرسهٔ بوعلی (اندیشهٔ کنونی) در میدان انقلاب قرار دارد که به دلیل عدم رسیدگی توسط مالک یا مالکین تا سالها به مخروبهای تبدیل شده بود. سینمای مخروبه توسط تلیس(گونی پلاستیکی) دور گیری شده بود و مردم به این سینما، سینمای تلیس میگفتند تا آنکه ارتباط میدان انقلاب با بلوار بهشتی برقرار شد و خیابان جدید بر روی مخروبه سینما تلیس قرار گرفت. در سالهای اخیر، تنها مکان نمایش عمومی فیلم، آمفیتئاتر ادارهٔ ارشاد است. پس از سالها سوءمدیریت دولتی در استفاده از این ظرفیت موجود و عدم تمایل و توان مدیران اداره ارشاد در رونق بخشیدن به این مکان، با واگذاری بخشی از آمفیتئاتر به بخش خصوصی در بیستم اسفند ماه ۱۳۸۷ فعالیت این مکان به عنوان تنها سینمای شهر چند صد هزار نفری سقز با نام سینما فرهنگ، از سر گرفته شده است.
پارکها
ازجمله پارکهای سقز، پارک مولوی کرد (پارکی شار = پارکِ شهر)، پارک لاله، پارک کودک، پارک کچه شوانه(دختر ِچوپان) و پارک کوثر میباشند که دو پاک آخری در طرفین رودخانه شهر قرار گرفتهاند.
روستاهای سقز
سولاکان ، تورجان ، زیویه ، کولته په ،مه رقه ره نی ، سوننه ته ، له گزی ، ساحیب ، قه لا کون ، کوچه ته لا ، تیزئاباد ، پیر وی نس ، ئالکه توو ، که ره فتوو ، کانیجه ژنی ، کانینیاز ، موکه ، سلیمانکه نی ، کوچک ، سه را ، ئه حمه و ئاباد ، ئاخکه ن ، بسام ، تاله جه ر ، دهستان تیله کو
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 |
بازدید : 6207 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
سقز اي مهد عزيز اي زادگاه پاك من
ارض اقدس اي مبارك سرزمين و خاك من
مسقط الراس من واسلاف رحمتناك من
منبع الهام اشعار من و ادراك من
مادر والاي من ، اي مولد بي آك من
مژده بادا نهالانت همه در جنب و جوش
بهر حفظ آبرويت در فغانند و خروش
از سروشم دوش گويا اين پيام آمد به گوش
اي غيور فرزند من در راه فرهنگت بكوش
تا درخشان كوكبي باشي تو در افلاك من
نوجوانان در رهت اينك فداكارند و شاد
كسب دانش مي نمايند و هنر گيرند ياد
مي پرستند از دل و جان هر دبير و استاد
از خدا خواهم كه چشم بد از ايشان دور
دور باد چشم بد زين فرقه چالاك من
ملت فرهنگ خواهت پرچمي افراشتند
بهر استقلال فرهنگ قدم برداشتند
سود شخص را براهت زير پا بگذاشتند
خود غلط بود آنچه بدخواهان ما پنداشتند
هست دست ديگران در هستي و املاك من
اي گروه حاضر اندر انجمن ميدار گوش
اين سخن با فكر باز و هوش جمع از من نيوش
روز و شب در اعتلاي شهر و فرهنگت بكوش
جامه عزت بپوش و جام خوشبختي بنوش
مرهمي نه بر دل از هم جدا و چاك من
ميشنو اندر زمام ميهن و گفتار او
از زبان شاعر و از سوزش اشعار او
از غرور ملي و از گزمي بازار او
از نواي بلبل گوينده ي اسرار او
تاريخ سرايش اين شعر سال 1331 شمسي به مناسبت مستقل شدن فرهنگ سقز بوده.
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
|
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 |
بازدید : 5336 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
پیشینه تاریخی
سقز یكی از شهرهای استان كردستان است كه در شمال غربی سنندج و در فاصله 198 كیلومتری آن واقع است و از شمال به بوكان و از غرب به بانه و از جنوب به منطقه تیلكو و از شرق به منطقه افشار منتهی میشود .
شهرستان سقز بر روی دو تپه طویل كه رودخانه سرپوشیده ولی خان از وسط آن می گذرد ، بنا شده است پستی و بلندیهای داخل شهر و مناظر و چشم انداز زیبای رودخانه سیمینه رود كه از كنار این شهر می گذرد جلوه بدیعی را به نمایش گذاشته است .
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
جمعه 15 / 6 / 1388 ساعت 4:39 |
بازدید : 5510 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
بعدازيكسال هنوزاشك دزچشمانمان بزرگترين تسكين دهنده زخم ازدست دادنت براي دلهايمان است ومحال است درحين مرگ هم ازيادم بروي مجيدجان. نه ته نها ايلي كلهر،گه لي كوردچاووبه گريانه بؤتؤ- نه ته نهاگه رمه سير،كويستانيش چاووبه فرميسكه بؤتؤ- رضا به سؤزه هاوار ئه با بؤدالكت- له شي ساردي مجيدتائه به دميوانه بؤتؤ. رضارشيدسولاكان سقز
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
|
14 / 6 / 1391 ساعت 1:53 |
بازدید : 5285 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
|
14 / 6 / 1391 ساعت 1:53 |
بازدید : 5329 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
یک شنبه 2 / 4 / 1391 ساعت 16:30 |
بازدید : 4853 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
روحانيت ومحبوبيت آنان درجامعه كردستان باتوجه به تبليغات گسترده عليه آنان هنوزرنگ وبوي خودراازدست نداده است وبراي اكثرمردم محترم وارزشمندندوعلي الخصوص روحانيون اهل تصوف وعرفان امروزدرشهرهاي سنندج وسقز ومريوان وديگرشهرهاي كردنشين وحتي روستاها،داراي احترامي قابل توجه اند ومحبوبيت تعدادي ازاين روحانيون فراترازمرزهاي كردستان زبانزداهل علم ومعرفت وصوفي مسلكان ميباشدواين جاي اميداست كه مدرسه بزرگان علم ودانش كردستان يعني همان حجرهاي مساجد برقراراست
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
|
یک شنبه 2 / 4 / 1391 ساعت 16:30 |
بازدید : 4871 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
(در این یادداشت میتواند مخاطب تمام زنهایی باشند که آفرینندهی درد هستند اما مخاطب من، با توجه به اینکه در پاوه زندگی میکنم، زنان دیارم هستند.)
راستش دلم از زنهای دیارمان پٌر است! مینویسم پٌر تا از اصطلاحات خودشان استفاده کرده باشم! که بدانند نسبت به آنان غریبه نیستم. راستش هرچی فکر میکنم بیشتر به این نتیجه میرسم که همه دردها و مشکلات جامعهی من از زنهای دیارمان نشات میگیرد. قبلاً هم د
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
یک شنبه 2 / 4 / 1391 ساعت 1:6 |
بازدید : 6582 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
4)روستاهای بخش کوماسی: سورکول
شاهیدر
لاویسان
تازه ابادشترمل
گلیه
نیزل
بلچه سور
پیرخضران
کوره دره
ونینه سفلی
ونینه علیا
هلیزاباد
بیددره
چوئین
گلان
ماموله
مولینان
ورو
هنگ ژاله
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
چهار شنبه 22 / 12 / 1390 ساعت 4:26 |
بازدید : 7950 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
توضیحی تاریخی در باب 8 مارس (بخش2)
(اول پست قبلی رو بخونید.) در 1910، کلارا زتکين از زنان مبارز آلماني، در دومين کنفرانس
زنان سوسياليست با عنوان «کنگره بين المللي زنان»، پيشنهاد داد كه روز 8 مارس «روز جهاني زن»
ناميده شود و قرار شد اين پيشنهاد يک سال در محافل مختلف زنان بررسي شود و به
تصويب همه گروه هاي زنان برسد. بحث هاي زيادي بر سر انتخاب روز جهاني زن صورت
گرفت و چنين استدلال شد که بايد روزي شاخص در ميان مبارزات زنان و نمونه اي الهام بخش از کوشش
هاي آنان روز جهاني زن خوانده شود. پيش از آن، زنان سوسياليست
اتريشي روز اول ماه مه را پيشنهاد کرده بودند. زنان سوسياليست آلمان 19 مارس را
پيشنهاد کردند که مناسبت آن، مبارزه انقلابي آن ها در 1848 با رژيم پادشاهي پروس بود.
بعد از انتشار قطعنامه کنفرانس در مورد تعيين روز جهاني زن، انترناسيونال دوم
(تشکيلات بين المللي احزاب سوسياليست و جنبش هاي کارگري آن دوره) از اين تصميم
حمايت کرد. در 1913، دبيرخانه بين المللي زنان (يکي از نهادهاي سوسياليستي دوم)
هشتم مارس را به پاس مبارزه زنان کارگر صنعت نساجي امريکا «روز جهاني زن» ناميد.
همان سال، زنان انقلابي در روسيه تزاري و سراسر اروپا، مراسم 8 مارس را با تظاهرات
و برگزاري ميتينگ گرامي داشتند. در 1914، که کشورهاي اروپايي درگير جنگ جهاني اول
شدند، جنبش زنان به حاشيه رفت و فضاي سياسي حاکم اجازه برگزاري سراسري و گسترده
روز جهاني زن را نمي داد. اما 8 مارس 1918 به روزي فراموش نشدني در تاريخ انقلاب
روسيه تبديل شد که پس از پيروزي انقلاب اکتبر اين کشور رقم خورد.
از اواسط دهه 1930، که آتش يک جنگ جهاني ديگر شعله ور مي شد،
برگزاري تظاهرات روز جهاني زن در برخي کشورهاي اروپايي غيرقانوني اعلام شد. با اين
حال، در هشتم مارس 1936، زنان برليني به مناسبت اين روز تظاهرات کردند. در همان
روز، تظاهرات هشتم مارس در مادريد اسپانيا نيز برپا شد و 30 هزار زن شعار «آزادي و
صلح» سر دادند. در پي جنگ جهاني دوم، انقلاب ها و جنبش هاي رهايي بخش در گوشه و
کنار جهان رخ داد. برگزاري هرساله مراسم 8 مارس نيز در بسياري از کشورهاي اروپايي
به شكل علني يا غيرعلني ادامه داشت و به ويژه از دهه 1960 که موج دوم فمنيسيم شکل
گرفت، با علاقه بيشتري همراه شد.
در دهه 1960، فضاي سياسي دنيا پرالتهاب بود. در آسيا و افريقا
و امريکاي لاتين جنبش هاي رهايي بخش برپا شده بود و در کشورهاي اروپايي مبارزات
آزادي خواهانه بالا گرفته بود. در چنين بستري، جنبش زنان نيز اوج و گسترشي چشمگير
يافت. در امريکا و اروپا، زنان به مخالفت با سنن و قوانين مرد سالارانه برخاستند.
آنان با طرح موضوعاتي همچون «حق طلاق»، «حق سقط جنين»، «تأمين شغلي»، «منع آزار
جنسي»، «ضديت با هرزه نگاري (پ و ر ن و گر ا فی)» و «کاهش ساعت کار» مطالبات خود
را مطرح كردند و به موفقيت هايي نيز دست يافتند. از اواخر دهه 1970 و با توسعه
سرمايه داري، گروه هاي بزرگتري از زنان از خانه ها بيرون آمدند و درگير کار و
تحصيل شدند، اما همچنان در جامعه موقعيتي درجه دوم داشتند. همين تناقض ها مسئله
زنان را جديتر مي کرد و مسائل جديدي را در دستور کار فعالان زن قرار مي داد.
سرانجام سازمان ملل متحد نيز پا پيش گذاشت و در 1975(سال جهانی زن)، هشتم
مارس را به عنوان «روز جهاني زن» به رسميت شناخت و در سال 1977 قطعنامه 8 مارس را تصویب کرد. از آن زمان به بعد، روز جهاني زن
وجهه اي رسمي تر يافت و مقبوليت آن به نهاد هاي معتبر بين المللي نيز گسترش
يافت. هشت مارس که بزرگداشتش پيش از آن نيز سابقه اي در ميان طرفداران چپ داشت،
به روزي براي طرح و پافشاري بر آرمان هاي برابري جويانه همه زنان فارغ از
باورهای سياسي شان تبديل شد و همه گروه هاي فعال در جنبش زنان، اعم از سوسياليست
ها و ليبرال ها و..... آن را به رسميت شناختند. (پایان)
نوشین طریقی : نویسندده و روزنامه نگار
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
|
|