شاید دغدغه اول هر انسان آزاداندیش و مستقل در جهان فارغ از مذهب ، نژاد و اندیشه که عضو بزرگترین شبکه اجتماعی جهان با ۷۰۰ میلیون عضو می شود جستجوی کلمه فلسطین برای عضویت در اجتماعات اینترنتی مدافع فلسطین و اطلاع از آخرین اخبار و تحولات این کشور و مشارکت در بحثهای مربوط به آن باشد.

با جستجوی کلمه فلسطین به زبان انگلیسی اولین گزینه ای که ظاهر می شود صفحه ای است که بیش از ۳۰۰ هزار عضو دارد. عددی که مشاهده آن برای این دسته از فعالان شبکه های اجتماعی وجد آور است ، اما چند ثانیه بیشتر نمی گذرد که با ظاهر شدن محتویات صفحه ، عرق یاس بر پیشانی مخاطبان free palestine می نشیند. موارد زیر نمونه هایی از فیدهایی(محتوا) هستند که دقیقه به دقیقه در این صفحه منتشر می شوند:

خداوندا برادرانمان در سوریه را از شر نظام ایرانی سوریه نجات بده و مرگ احمدی نژاد ؛ حسن نصراللات !! و بشار اسد را نزدیک بگردان !! این نوشته درست در ذیل عکسی نوشته شده است که این سه تن در ـ اجلاسی به عنوان محور مقاومت بر دفاع از آرمان فلسطین تاکید کرده اند.

شهرک سازی رژیم اشغالگر فارس در سرزمین های عربی ، خداوندا برادران اهل سنتمان در سرزمین اشغالی احواز ! را یاری بفرما ! (عکسی از بهره برداری از واحدهای مسکونی مسکن مهر در اندیمشک !)

الله الله از فتنه ایران در بحرین…این مزدوران ایران را نگاه کنید که چطور استقرار بحرین را به هم زده اند.)عکسی تقلبی با تکنیکهای فوتوشاپ که تظاهر کنندگان میدان لولو را نشان می دهد که بر روی پلاکاردی نوشته اند ما ایرانی هستیم نه عرب !!)

این صفحه به دلیل آنکه با نام لاتین ثبت شده است ؛ عمده کسانی که آن را لایک زده اند فقط بخاطر نام صفحه در آن عضویت یافته و از محتویات آن بی اطلاع هستند. از بیست تا سی درصد اعضای عرب زبان ، اکثریت آنها مخالف محتویات به اشتراک گذاشته شده در آن هستند و البته به سرعت نظرات مخالف آنان سانسور می شود ، افرادی با تفکر وهابی و تکفیری با استفاده از فرصت زمان و پیش دستی در ثبت زودهنگام این صفحه ، که البته نمی توان منکر فعالیت مداوم و متفکرانه آنها در جذب مخاطب شد ، با سواستفاده از نام فلسطین به نشر تفکرات وهابیت می پردازند.

اما همه ماجرا این نیست. در قسمت LIKES صفحاتی مشاهده می شود که برای مخاطبان هوشمند مشخص می سازد که این فعالیت نه یک تلاش جاهلانه از سوی عده ای متعصب ، بلکه یک تلاش گسترده سازمان یافته و هوشمندانه با استفاده از یک شبکه وسیع و تحت پشتیبانی نهاد های امنیتی سعودی در سراسر کشورهای عربی است. برای مثال تقریبا هر فیلمی که از اغتشاشات سوریه در شبکه های معتبر خبری مشاهده می کنید بلا استثنا برای اولین بار از یوتیوب صفحه فیسبوک S.N.N– شبکه شام با برند این صفحه فیسبوک منتشر می شود. امری که پشتیبانی دستگاههای امنیتی بیگانه در اغتشاشات سوریه را آشکار می سازد.

این شبکه زنجیره ای و سازمان یافته ، صفحه ای را با عنوان A.R.N – شبکه ثوره الاحوازیه ، ایجاد کرده اند که این صفحه در نوع خود صفحه جالبی است. مخاطبی که این صفحه را باز می کند با نقشه ای مواجه می شود که از مرز ایران با عراق تا امتداد سواحل خلیج فارس و نزدیک استان هرمزگان ادامه دارد و از آن به عنوان فلسطین فراموش شده و اشغال شده توسط رژیم فارس یاد می شود. اخباری که در این صفحه نشر می شود در نوع خود بسیار مضحک است. برای مثال دهها گور دسته جمعی در اهواز پیدا شد یا اینکه در اوج انقلابهای عربی خبر می زد : مردم نیمی از اهواز را به اشغال خود درآورده اند. تقریبا روزی نیست که این اخبار مضحک منتشر نشود. در مقابل این اخبار مضحک ، در قسمت نظرات وقتی با سوالات مخاطبان در مورد اینکه آیا عکس یا فیلمی از این وقایع وجود دارد هیچ پاسخی داده نمی شود و یا به شبکه معتبر العربیه رفرنس داده می شود !

صفحات مشابه فراوانی نیز برای تمام کشورهای عربی توسط این جریان ایجاد شده است که با توجه به شرایط به خط دهی و جریان سازی در کشورهای منطقه می پردازد. وجه مشترک این صفحات یکی است : ایران شر مطلق و خطرناک تر از آمریکا و اسرائیل است !

اما آیا این تبلیغات مسموم بر جوانان عرب فیسبوک موثر بوده است ؟

در شبکه R.N.N رصد الاخباریه که لحظه به لحظه به درج اخبار مصر می پردازد جمله ای به نقل از نبیل العربی رییس اتحادیه عرب کار شده بود با این عنوان که ایران هیچوقت دشمن مصر نبوده است. در بررسی انجام شده این خبر بیشترین تعداد لایک را در بین بازه زمانی یک هفته پیش از خود داشت. جالب اینجاست که علی رغم بالغ بر ۶۰۰ لایک به نشانه موافقت با این گفته ، هیچ کامنت موافقی در مورد روابط ایران و مصر وجود نداشت و همه کامنتها حمله و هتاکی نسبت به ایران و تشیع بود و واضح بود که نظرات موافق با انقلاب اسلامی به راحتی هرچه تمامتر توسط مدیران صفحات سانسور می شود.

***

در مقابل ما چه کرده ایم ؟

در آستانه ده روز مانده به روز قدس چندین تماس یا ایمیل با مضمون زیر صورت می گیرند :
“در راستای بیداری اسلامی صورت گرفته در کشورهای اسلامی قصد داریم با بودجه تامین شده از سوی سازمان X صفحاتی را در فیسبوک برای جریان سازی در بین جوانان کشورهای عرب راه اندازی کنیم.

هدف ما جریان سازی و اثرگذری بر فضای بیداری اسلامی در خط دهی برای مسئله قدس است.”

یکی دو صفحه ای ایجاد می شود. چندین پوستر و شعار فرمالیته در آنها قرار داده می شود. چند صد اکانت که شاید بسیاری از آنها را یک نفر مدیریت می کنند عضو می شوند و با پایان روز قدس طرح موفقیت آمیز تلقی شده و خاتمه می یابد.

گزارشها در صفحات گلاسه و رنگی به مدیران ارسال می شود. آنها نیز شگفت زده از جریان سازی صورت گرفته در فضای شبکه های اجتماعی و کسب یک پیروزی بزرگ ، اسکندروار به فتوحات و بصیرت افزایی های آتی در عرصه جنگ نرم می اندیشند.